یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۳

بن ماری یا حمام آزمایشگاهی چیست

۴ بازديد

دستگاه بن ماری یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که مانند حمام آب گرم عمل می کند و زمانی از آن استفاده می کنند که قصد ذوب کردن و یا گرم کردن یک نمونه را داشته باشند. گاهی این حمام را از روغن هم پر می کنند و مانند دریاچه ایی از مواد مذاب نمونه ایی که در آن انداخته می شود را در خود حل می کند.

 

ویژگی های دستگاه بن ماری

دستگاه بن ماری از جنس استیل نگیر 316 و یا فولاد انتخاب می شود اما جنس بدنه آن برحسب سفارش کاربر می تواند آلومینیوم و یا استیل باشد ظرفیت آن هم به همین شکل است می تواند بین 2 لیتر تا 30 لیتر قابل تغییر باشد. محدوده دمایی که دستگاه بن ماری می تواند تحمل کند از دمای اتاق تا 100 درجه سانتی گراد است و رنگ حوضچه داخلی آن از جنس الکترواستاتیک می باشد که یک رنگ صنعتی با مقاومت و چسبدگی بالاست. این دستگاه از طریق برق شهری با ولتاژ120 ولت و با فرکانس 60 هرتز کار می کند.

 

ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه بن ماری

زمان کار با دستگاه بن ماری حتما باید آن را در جایی قرار داد که از هر گونه مواد قابل احتراق و یا مشتعلی دور باشد. دستگاه بن ماری را نمی توان به هر پریزی زد. پریزی که قرار است دستگاه را به آن وصل شود باید با یک سیم به زمین بچسبد به این سیم اصلاحا سیم تخلیه برق در زمین می گویند. رعایت ایمنی هنگام انجام این عمل بسیار اهمیت دارد برای همین باید از دستگاه محافظ استفاده کرد. هرچه میزان مراقبت بیشتر باشد نیاز کمتری هم برای تعمیر بن ماری وجود خواهد داشت

کاربرد حمام بن ماری

حمام بن ماری برای شست و شوی وسایل بیمارستانی مانند: تجهیزات پزشکی و دانپزشکی، مکانیکی مانند: قطعات ریز ماشین، کاربراتور، پیستون و غیره، صنعتی مانند: قطعات فلزی و غیرفلزی در صنعت و  همچنین در طلاسازی ها و جواهر سازی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع دستگاه بن ماری

دستگاه های بن ماری معمولا در دو دسته تولید می شوند که عبارتند از؛

  1. بن ماری با درب شیشه ایی
  2. بن ماری با درب حلقوی

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.